Einde Laos, Kerst en oud en nieuw in Cambodja en d - Reisverslag uit Muban Chamchuri, Thailand van Sarah&Iris - WaarBenJij.nu Einde Laos, Kerst en oud en nieuw in Cambodja en d - Reisverslag uit Muban Chamchuri, Thailand van Sarah&Iris - WaarBenJij.nu

Einde Laos, Kerst en oud en nieuw in Cambodja en d

Blijf op de hoogte en volg Sarah&Iris

08 Januari 2015 | Thailand, Muban Chamchuri

De laatste dagen in Laos brengen we door in Si Pan Don, oftewel de 4000 eilanden, daar waar de Mekong rivier ontspringt in 4000 eilanden. De eerste twee dagen brengen we door op Don Khong, waar toevallig ook een bootfestival blijkt te zijn die dagen. Terwijl we bij het water zitten te eten kunnen we kijken naar roeiwedstrijden waarbij de Laotianen helemaal losgaan. Het eiland staat helemaal vol met Laotianen van het vaste land die hier naartoe komen voor het festival. Overal staan kraampjes en het is er zo druk dat je er nauwlijks kan lopen. Voordeel van de kleine Laotiaanse bevolking is dat we overal bovenuit steken en zo overzicht hebben over de hele menigte. We zijn dan ook een van de weinige toeristen hier en worden veel aangestaard. Na twee dagen vertrekken we naar Don det, wat weer een totaal ander eiland is. Het lijkt overgenomen te zijn door oude vrijgezelle westerse mannen die hier hun restaurant zijn begonnen. De sfeer op het eiland is erg relaxed. We besluiten naar het nog rustigere deel van het eiland te lopen met onze backpack en vinden daar een heerlijk bamboohutje bij het water met twee hangmatten.

Op Don det gaan er twee smalle zandpaden naar de andere kant van het eiland, met af en toe een kudde loslopende waterbuffels, die we of lopen of fietsen. Door alle hobbels in de weg vond ik lopen toch wat chiller ook al was het nog wel een eindje. Aan de andere kant van het eiland zijn leuke restaurantjes, waaronder ook een waar ze de serie 'friends' afspelen. Hier zijn we dan ook vaker 's avonds om lekker te kunnen eten en chillen. Vanaf Don Det kun je ook over een brug naar het andere eiland Don Kon, waar we een keer naartoe gefietst zijn. Naast chillen, zwemmen, hardlopen, lekker eten, ons eigen havermoutontbijtje maken (wat we daarna bijna elke ochtend maken!), hebben we ook nog een dag een kayaktour gedaan met een groep van acht. Iris en ik mochten gelukkig bij een tourguide in de Kayak, zodat we niet zo hard hoefden te roeien (dachten we). Ook dachten we dat we dan vast niet om zouden kiepen. Maar toch waren wij de enige die met de stroom mee werden gevoerd, over een tak de lucht in vlogen en ondersteboven weer in het water belandden. Met onze knieen botsend tegen de rotsen in het ondiepe water kwamen we tot stilstand in een bosje struiken waar we ons aan vastklampten. Weer lekker afgekoeld!
Helaas heeft mijn fototoestel de dagen erna in de rijst moeten opdrogen maar is er uiteindelijk gelukkig met lichte verwondingen vanaf gekomen.

Toen het geld op was (er was geen ATM bank op het eiland) zijn we teruggegaan naar het vaste land en de grens ovegegaan naar Cambodja, met als eerste bestemming Siem Reap. De busreis neemt de hele dag in beslag, doordat we bij de grens erg lang moeten wachten en ook later weer van bus wisselen waardoor we uiteindelijk in een bus worden gepropt waarvan de stoelen half loszitten en afgebroken zijn waarmee we naar Siem Reap rijden. Hier vinden we gelukkig snel een leuk hotel voor een redelijke prijs en zelfs nog met een zwembad. De eerste dag in Siem Reap besluiten we nog niet naar Angkor Wat te gaan, maar huren we een fiets en gaan we de stad verkennen. We komen langs een pottenbakkerij, waar we in eerste instantie alleen even in het winkeltje willen kijken waar ze superleuke handgemaakte spullen verkopen. We zien dat ze ook workshops pottenbakken geven en besluiten het die middag gelijk te doen. Door de goede begeleiding van de pottenbakkers zijn de potten nog best goed gelukt.
De jongens die er werken zijn ongeveer van onze leeftijd en gaan 's avonds naar een bar in de pub street, de temple bar, en vragen of we ook daar komen. 's Avonds gaan we naar de pub street, een erg leuke drukke straat, waar ook de night market is, en verder veel restaurants, cafes en bars. We lopen wat rond en komen bij toeval de jongens van het pottenbakken tegen. We gaan samen naar de temple bar en beleven hier het Cambodjaanse uitgaansleven, wat heel erg lijkt op dat van ons behalve dat ze hier grote komen mixdranken bestellen met voor iedereen een rietje erin. Het leukste is dan natuurlijk ook om er tegelijk mrt z'n allen uit te drinken. Zodra je op straat loopt vliegt het woord 'tuktuk' om je oren van de tuktuk chauffeurs die je maar al te graag naar je guesthouse willen rijden. Gelukkig hadden wij onze fiets nog ergens geparkeerd en kregen we nog wel een gratis ritje van de jongens naar onze fiets. Ik achterop de scooter en Iris bij een van de jongens, die tuktuk chauffeur bleek te zijn, alleen in de tuktuk wat net op een koets leek.
Diezelfde nacht besluiten we nog maar even gebruik te maken van het zwembad bij ons hotel. De dag erna zijn we redelijk brak en laat wakker, dus Angkor wat moet nog een dagje op zich laten wachten. We lopen overdag over de marktjes en ' s avonds gaan we eten bij een luxe restaurant waar ze een buffet hebben met vanalles en nog wat terwijl we kunnen genieten van een echte khmer dans show. Erg leuk om gezien te hebben, al snapten we niet altijd wat ze nou probeerden uit te beelden met hun dans. Ik was ook erg gefascineerd over hoe ver ze hun vingers kunnen (over)strekken, wat er erg sierlijk uit zag. Tot zover baart mijn oefening ervan nog geen kunst.
Die avond slapen we vroeg zodat we de dag erna misschien wel de tempels bereiken. En dat lukt! Als een van de weinige de hele rit op de fiets. (De meeste huren hiervoor een tuktukker in voor de hele dag) We bekijken Angkor Wat, Bayon en een tempel die begroeid is door de jungle. Erg indrukwekkend om te zien en het is ook een bijzonder mooi gebied in de natuur waar alle tempels staan.

Na de dag fietsen zijn we behoorlijk moe en gaan we op tijd slapen.
De volgende dag moeten we om 6 uur opstaan, om met de boot naar Bantambang te gaan. Een mooie boottocht van 7 uur, waarbij we op het dak kunnen chillen (en verbranden) in de zon terwijl we langs de floating villages varen. Erg bijzonder hoe mensen daar leven op soms slechts een paar vierkante meter. Overal staan grote instructies gebouwd waarmee ze vissen vangen.
Eenmaal aangekomen in battambang staat de hele rits tuktukkers en hotelaanbieders al klaar om ons te overspoelen met al hun aanbiedingen. We hadden zelf al een hotel in gedachten, en zien deze er ook tussenstaan, dus snel besluiten we ons uit de drukte los te maken en met deze man mee te gaan die een gratis tuktuk service aanbiedt.
In Battambang gaan we naar de bamboetrein. Een treina die slechts bestaat uit een vierkante plaat van bamboe met twee wielstelsels eronder en een handmatige aandrijving die door twee chauffeurs wordt bestuurd. Onderweg komen we tegenliggers tegen en dus moeten we even ons treintje van het spoor halen zodat de tegenliggers erlangs kunnen. Erg grappig om mee te maken.
's nachts gaan we naar Phnom Phen, waar we ook midden in de nacht al aankomen.

Phnom Phen is een erg drukke stad en niet erg mooi. We gaan hier dan ook alleen heen voor het Royal Palace, die erg mooi is, de killing fields en de prison. We leren hier veel over de geschiedenis van Cambodja, wat allemaal nog redelijk recent is. De killing fields zijn erg heftig, zeker de vehalen die we te horen krijgen. Het is moeilijk voor te stellen dat zoiets heeft kunnen gebeuren. En ook nog maar zo kort geleden. In Cambodja zien we ook de meeste bedelaars en mensen met een been. Ook hulpinstanties voor blinden en doven is hier veel meer aanwezig dan in bijvoorbeeld Laos of Thailand.
De tuktukker die ons die dag de hele toer heeft gegeven nodigt ons uit om 's avonds te eten met hem en zijn vrienden. We beleven dan ook voor het eerst hoe echte locale mensen hier eten. Ze bestellen allerlei gerechten, allerlei sausjes en rijst erbij. En vervolgens deel je alles met elkaar. Erg leuk! En natuurlijk word je bierglas ook na elke slok weer bijgevuld zodat we niet uitdrogen ;). Onze tuktukker kan misschien net 5 woorden engels en zijn vrienden kunnen geen enkel woord. Het is dus een erg diepgaand gesprek aan tafel dat vooral bestaat uit domwie (ofzoiets), wat proost betekent, bier drinken en lachen om grapjes die eigenlijk niemand begrijpt. We gaan daarna naar een club om te dansen, maar het is er erg rustig en met de cambodjaanse jongens zijn we inmiddels wel uitgepraat. We konden nog net aan elkaar vertellen hoe we heetten, maar als we dan vroegen hoe oud ze waren was het antwoord 'yeah..' en begonnen ze erg hard te lachen. Tijd om naar huis te gaan dus. De dag erna gaan we naar Sihanoukville, waar we na 1 nacht slapen doorgaan naar het eiland Koh ta kiev. We mogen mee op een dagtour boot (de meeste mensen blijven niet overnachten op het eiland, maar gaan er alleen langs met een tour). Onderweg stoppen we ergens om te snorkelen, wat erg mooi is, en uiteindelijk komen we met onze backpack aan op het eiland. Hier blijkt dat ons geboekte guesthouse (een van de twee guesthouses op het eiland) aan de andere kant van het eiland zit waarbij je eerst nog een uur door de jungle moet lopen. Gelukkig mogen we onze grote backpack achter laten bij een engelsman en zijn vrouw, en dus gaan we met alleen onze belangrijkste spullen richting ons guesthouse waar we 1 nachtje zullen slapen. De tweede nacht willen we weer naar deze kant van het eiland. De tocht door de jungle is erg leuk en goed te doen. We lopen eerst een stuk door jungle en vervolgens over het strand voordat we bij ons guesthouse aankomen. Een erg leuke, rustige en supermooie plek met chille mensen. Er staat 1 barretje, wat bamboe hutjes, een volleybalveld, wc-hutjes en een open dorm met uitzicht op de zee. We besluiten in de dorm te slapen, zodat we 's ochtends vanuit ons bed de zonsopgang kunnen zien. Hoe chill is dat!!
's avonds zitten we met de rest van de mensen aan de bar en spelen we kaartspelletjes.
De volgende ochtend staan we om 6 uur op om sunrise te zien! Echt supermooi!! In de middag maken we de tocht weer terug naar de andere kant van het eiland en blijven daar nog 1 nacht in een hutje. Ook hier zijn alle mensen zo aardig en iedereen zit 's avonds bij elkaar. Wij gaan 's avonds de zee in om plankton te spotten. Deze geven licht als je beweegt in het water wat een supermooi effect geeft. Het was een heerlijk relaxend eiland.
De dag erna gaan we terug naar otres beach (in sihanoukville), hier zitten alle guesthouses vol maar gelukkig mogen we van een stonede, ik gok boven de 60-jarige man, in een grote ronde schommel buiten slapen. We hangen onze eigen klamboe op tegen de muggen en we hebben een heerlijke chille slaapplek:).

De kerstdagen brengen we door op Koh Rong, een party eiland waar bijna geen Cambodjaan meer te zien is. Alleen maar toeristen en ook erg veel Nederlanders. Eerste kerstdag besluiten we luxe uiteten te gaan en gaan we voor een 4-gangen diner, waarvan vooral de pittige papayasoep erg lekker was! Had ik nou het recept maar gevraagd! Maar ook de rest was erg lekker :).

Na kerst gaan we door naar Kampot om daar oud en nieuw te vieren. Dit is een erg leuk klein stadje aan de rivier. Het is een stuk minder toeristisch wat wij zelf toch wel leuker vinden. Zo kunnen we tenminste ook zien hoe ze hier oud en nieuw vieren. In kampot zijn ook erg veel leuke restaurantjes en bakery's met heeeerlijke brownies! We ontmoeten veel leuke mensen hier, waaronder een nederlands meisje met haar vriend die doof is. (In kampot zijn ook veel liefdadigheidsinstellingen voor dove mensen en restaurantjes waar doven werken). Het is erg interessant en we kunnen nu onze naam spellen in gebarentaal! Op oudjaarsavond eten we kaasfondue, met speciaal voor ons groente erbij (Normaal zou er alleen brood zijn). Vlak voor 12 uur gaan we naar de rivier en hier zien we allemaal Cambodjanen op een picknickkleedje eten en drinken. Het ziet er super gezellig uit. Om 12 uur wordt het vuurwerk aan de overkant van de rivier afgestoken wat we vanaf onze kant heel mooi konden zien. We krijgen bier van een groepje Cambodjanen en ze vragen of we erbij komen zitten. Daarna gaan we naar het enige feest in de stad bij een guesthouse aan de rivier. We belandden eerst nog bijna op een feest met alleen maar Cambodjanen, maar besluiten uiteindelijk toch naar een feest te gaan waar je een beter gesprek kan voeren dan alleen elkaars naam vertellen. Een klein, maar super leuk en gezellig feest met leuke mensen tot diep in de nacht. Een goed begin van het nieuwe jaar.
De dag erna hebben we lekker uitgebrakt en vervolgens zijn we naar de Thaise grens vertrokken en zijn we weer terug in Thailand langzaam teruggaand naar Bangkok, waar we nu net zijn aangekomen en onze laatste avond doorbrengen in een hotel vlakbij het vliegveld.
In Thailand zijn we eerst naar Trat geweest, een klein ontoerisisch plaatsje met een leuke nightmarket die vooral bekend staat om het eten. Hier hebben we dan ook avond gegeten. Ik had een bekend Thais noodlegerecht: Pad Thai. Vervolgens zijn we naar Chanthaburi gegaan, een iets grotere maar ook minder mooie stad. Het staat bekend om de handelmarkten van edelstenen, die je dan ook overal in het stadje ziet. Er zijn vrijwel geen toeristen te zien hier. In Chanthaburi gaan we naar Oasis Sea World, waar we met dolfijnen gaan zwemmen en een dolfijnenshow bekijken. Erg leuke ervaring. Vooral de knuffel die de dolfijn gaf was zo schattig. Maar ook door de dolfijn door het water getrokken worden is een leuke ervaring. Dezelfde dag nog vertrekken we naar Pattaya. We wisten dat het hier heel erg toeristisch zou zijn, maar we vonden het wel weer even leuk om een paar dagen in een drukke stad te zijn en dan ook nog bij het strand. Al snel hebben we door dat in Pattaya vooral veel oude mannen met jonge Thais meisjes rondlopen, er veel ladyboys zijn en ook hebben we de hoerenstraat ontdekt. De guesthouses en het eten zijn ook een stuk duurder hier. Maar de drie dagen dat we er zijn geweest hebben we ons prima vermaakt. Genoeg leuke winkeltjes en we konden zwemmen in de zee. De laatste avond hebben we erg lekker gegeten. Beide een gevulde ananas met rijst en cashewnoten.

En nu is het tijd om weer naar huis te gaan. We eten onze laatste geld nog even op hier en dan vliegen we morgen ochtend weer naar Nederland. De muggen die op dit moment weer rond mijn benen vliegen zal ik in ieder geval niet missen!

Groetjes uit Bangkok en tot morgen!

• 08 Januari 2015 - 16:06

Wim Oosterling:

Dank. Ga ik later lezen.
    Goede reis.
    Tot morgenavond.

• 08 Januari 2015 - 20:25

Brigit:

In één adem uitgelezen... Wat hebben jullie veel te vertellen. Tot morgen xxx